Foodservice-krise: Dansk Cater forsinker betaling til leverandører
Det oplyser en anonym kilde i fødevarebranchen til Food Supply, og Dansk Caters direktør, Steen D. Pedersen, bekræfter:
- Vi har trykket på pauseknappen. Vi beklager, men vi har været nødt til det. Vores salg til det private horeca-marked er faldet til cirka 25 procent af det normale siden onsdag i sidste uge - og det falder nok yderligere, nu hvor de sidste restauranter har fået at vide, at de skal lukke, siger Steen D. Pedersen.
Leverandørerne fik besked i en mail onsdag. Ifølge mailen vil Dansk Cater betale alle varer, der er leveret til og med 14. marts, med en forsinkelse på 28 dage, og leverandørerne skal derfor regne med først at blive betalt cirka 60 dage efter fakturadatoen.
Fakturaer fra 15. marts og fremefter vil "som udgangspunkt" blive betalt efter de normale betalingsbetingelser, fremgår det.
Venter på hjælpepakker
- Vi har i Danmark mange tusinde kunder, som er endt i den her helt forfærdelige situation. Sammen med dem venter vi nu på at få det fulde overblik over de hjælpepakker, der er på vej fra regeringen, i stedet for at gå i total panik, siger Steen D. Pedersen.
Midt i krisen kan han glæde sig over, at Dansk Cater stadig har en lang række købedygtige kunder i den offentlige sektor, blandt andet sygehuse, plejehjem og fængsler.
- Men på det private marked har de fleste af vores kunder ingenting fra den ene dag til den anden, konstaterer direktøren.
På leverandørernes vegne glæder han sig over, at de generelt også er storleverandører til detailbutikkerne, og at de nu sælger mange flere varer dér.
- De fleste leverandører kan jo faktisk nærmest ikke følge med, så det er i hvert fald positivt, at detalhandlen har haft mere gang i den. For vores leverandører gælder det i stor stil, at alt salg i foodservice er flyttet over i detail, nævner Steen D. Pedersen.
- Vores behov er faldet
Den anonyme kilde siger til Food Supply, at når Dansk Cater ikke kan betale sine regninger til tiden, er han nødsaget til at forsøge kun at levere begrænsede mængder til cateringkoncernen og satse på andre aftagere, der vil betale til tiden.
Umiddelbart er Steen D. Pedersen ikke bekymret for, at mange andre leverandører følger den taktik.
- Jeg har ikke hørt, at vi skulle have mistet leverandører som følge af vores mail, men det vil nok være underligt, hvis ikke nogen af vores over 1.000 leverandører gjorde det. Men vores behov er jo også faldet, siger han.
- Ligger det fast, at I under alle omstændigheder kommer til at betale alle regninger, bare med forsinkelse?
- Vi har udskudt betalingen i 28 dage - så er det det, der er planen. Og så går vi i gang med at tage en snak med leverandørerne, hvis vi får behov for noget mere, svarer Steen D. Pedersen.
- Og så vil jeg iøvrigt gerne opfordre folk til at bruge takeaway-leverandørerne. De har brug for noget støtte lige nu, tilføjer han.