Scandic Food med bedste resultat i 10 år
Stigningen på bundlinjen er realiseret, selv om Scandic Foods omsætning dykkede med næsten 10 millioner kroner til knap 516 millioner. Omsætningen har ligget i nogensinde samme niveau siden 2011.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar til regnskabet fra Scandic Foods direktør, Lillie Li Valeur, der tiltrådte på topposten 1. marts i år. Men i regnskabet konstaterer ledelsen, at resultatet på de 26,4 millioner lever op til forventningerne. Det fremgår, at blandt andet et ændret produktmix har været med til at trække indtjeningen op.
- Såvel hjemme- som eksportmarkedet er fortsat præget af hård priskonkurrence og yderst vanskelige konkurrencevilkår, skriver ledelsen også, og den forventer, at resultatet i 2020 bliver lavere end i 2019.
- Der fokuseres fortsat på gennemførelse af salgs- og marketingtiltag til stimulering og øgning af salget, ligesom der fortsat er fokus på optimeringer samt tiltag for opnåelse af yderligere effektivitetsforbedringer gennem større investeringer i produktionsanlæg, hedder det i ledelsens beretning.
Scandic Food er en del af Good Food Group-koncernen, som i november 2018 blev købt af kapitalfonden Maj Inves. De nye ejere lod allerede dengang forstå, at de ønsker en markant vækst via både øget produktionskapacitet og investeringer.
- Vi har en klar ambition om at vokse over de kommende år, ikke mindst internationalt, og den vækstagenda skal Lillie Li Valeur stå i spidsen for. Det bliver nok suppleret med nogle opkøb hen ad vejen, sagde Jørgen Dirksen, bestyrelsesformand i Good Food Group, til Food Supply i forbindelse med ansættelsen af Lillie Li Valeur.
Som administrerende direktør afløste hun Torben Christensen, hvis familie stiftede virksomheden i 1951 og drev den indtil Maj Invests overtagelse.
Scandic Food tilbyder en meget lang række fødevareprodukter - blandt andet marmelader, dressinger, honning og saucer - og og producerer selv de fleste af dem.