Konkurrent om HelloFresh: Det kan være både godt og skidt
Og hos en af de ældste spillere på det danske måltidskassemarked, RetNemt, har direktør Klaus Toft Nørgaard naturligvis gjort sig sine tanker, efter at den tyske gigant HelloFresh i juni ankom til Danmark.
- Det er jo i hvert fald interessant, at lille Danmark åbenbart er stort og attraktivt nok til, at verdens største spiller vil ind. For vi andre kan det få både gode og mindre gode konsekvenser, siger han til Food Supply.
- På den ene side kan HelloFresh være med til at drive markedet frem og udvide det, for vi er forhåbentlig endnu ikke nået til toppen. På den anden side: Hvis markedet er mættet, så er det knap så fint. Hvis kagen rent faktisk ikke kan blive ret meget større, end den er nu, så kommer vi andre jo til at miste markedsandele, påpeger RetNemt-direktøren.
- Ingen ved præcist, hvor stort markedet egentlig er. Det ligger kun fast, at måltidskasser jo kun er en lillebitte brik i forhold til det samlede madsalg i Danmark, tilføjer han.
- HelloFresh siger, at de vil være størst i Danmark. Kan de blive det?
- De har jo i hvert fald nogle muskler, så de har muligheden, men jeg tror ikke, det bliver nemt for dem. Vi er nogen, der har øvet os i rigtig mange år og kan nogle ting. Så spørgsmålet er måske, hvor meget HelloFresh vil lade det koste, svarer Klaus Toft Nørgaard.
Top 3
I dag er Aarstiderne Danmarks største måltidskasseleverandør, mens der ifølge Klaus Toft Nørgaard er lidt usikkerhed om, hvem der følger lige efter.
- Men hos RetNemt ligger vi i hvert fald i top 3, og så er enten Skagenfood eller Nemlig.com også med i top 3, alt efter hvordan man gør det op.
- For eksempel kan man måske diskutere, om en kasse udelukkende med fisk fra Skagenfood er en måltidskasse. Og hos Nemlig.com får man måltidskassevarerne leveret i en pose sammen med alle de andre dagligvarer, man har bestilt. Så er der bare sat en label på de varer, der udgør måltidskassen, siger han.
Klaus Toft Nørgaard kan ikke sætte procenter på, hvor stor en del af markedet RetNemt har p.t. Men han oplyser, at virksomheden leverer over 50.000 portioner om ugen, hvilket er cirka 20 procent mere end for et halvt år siden.
- Jeg har ikke et præcist bud på, hvordan 2020 ender rent resultatmæssigt - men det bliver en del over de 689.000 kroner, vi tjente i 2019, fastslår han.