23948sdkhjf

Boller i karry satte gang i Kildespring

Med boller i karry entrerede Kildespring køledisken på det danske marked. Siden har salget af færdigretter, som vel at mærke bliver leveret i glas, tordnet frem og vendt op og ned på stort set alt i virksomheden.

Tilløbet til at producere færdigretter startede med, at Kildespring begyndte at producere og sælge supper uden konserveringsmidler på glas til dagligvarekæderne. På dette tidspunkt havde virksomheden til huse i en nedlagt kro, som var godkendt til fødevareproduktion, og som havde sit fundament i produktion af eksklusive spiseolier og syltetøj.

Salget af supper fik en god start, og det gav så meget blod på tanden, at virksomheden bød ind på leverancen af fire forskellige færdigretter til en dagligvarekæde. Ordren gik til en anden producent, men allerede et halvt år senere var det, at en indkøber stillede det centrale spørgsmål om boller i karry.

Den var Kildespring med på og flyttede ind i en nedlagt rejefabrik i Vogn ved Sindal, hvor der var god plads til at indrette nye produktionsfaciliteter. Til netop den etablering ydede Vækstfonden hjælp. Og sådan gik det til, at den første levering af boller i karry blev produceret og leveret i marts 2019.

- Vi har ramt ind i en tid, hvor der er stort behov for convenience, siger Peer Slynge, der står for produktionen, som lige nu er baseret på et holdskift.

Lønningslisten er udvidet kraftigt de sidste år og tæller i alt 15 mand.

Den automatiske sovsepåfylder

Peer Slynge viser rundt i produktionsafsnittet, hvor der i dag udelukkende bliver produceret bearnaisesauce.

Ordren, der lyder på 4.000 glas, er i Peer Slynges øjne en beskeden opgave. Saucen, som er blevet produceret i nogle store stålkar, bliver herefter tappet over i en automatisk sovsepåfylder, der er første trin i Kildesprings automatisering. Glassene bliver manuelt sat på båndet, som fører glasset videre til den automatiske opfylder, hvorefter det kører hen for enden af båndet, hvor glasset manuelt får låg på og bliver stillet i rad og række på en speciel vogn. Når vognen er fyldt op, blev den kørt ind i en autoklaver, hvor saucen bliver varmebehandlet og derved ikke har brug for konserveringsmidler.

- For et halvt år siden stod vi manuelt og hældte saucen på med en kande, siger Peer Slynge og fortæller, at næste investering bliver en automatisk lågpåsætter.

Bearnaisesaucen bliver i øvrigt solgt sammen med et par udskårne bøffer, som ligger sammen i køledisken, og er et godt eksempel på den vej, det går med convenience.

Kokken står for udviklingen

Færdigretter som butter chicken, chili con carne, bolognese og boller i karry fylder godt i ordrebogen.

- Vi har en kok ansat, Kim Wolff, der tager sig af produktudviklingen, som ofte foregår i samarbejde med kæderne. En af vores nyeste færdigretter er grisekæbe i mørk ølsovs. Vi har også forespørgsler på alt lige fra havregrød og æbleflæsk til kartoffelmos med bacon og flødekartofler. Men vi må ofte sige nej, da vi ikke har udstyret, siger Peer Slynge.

Et af de næste automatiseringstrin kunne derfor godt være en dybtrækker, som former en flad plastplade til en dyb bakke, hvori flødekartoflerne kan ligge.

Den salgsmæssige udvidelse gælder også cateringbranchen, hvor Kildespring gør klar til at levere sovs i poser. De næste udfordringer gælder salg af færdigretter til Norge og Sverige.

- Vi udvider vores produktion i takt med, at vi får ordrerne, og hvor det er lønsomt. Vi vil gerne have en organisk vækst, hvor vi selv kan følge med, påpeger Peer Slynge.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095