Coop dropper hakket oksekød fra Friland
Det er ikke lykkedes Friland at forhandle sig frem til en ny aftale om levering af økologisk oksekød til Coop.
Det er noget af en bet for Friland, der dog allerede har fundet nye afsætningskanaler for oksekødet, skriver magasinet Økologi & Erhverv, der udgives af Økologisk Landsforening.
Vil skabe større konkurrence
Coop udskifter Friland som leverandør af hakket oksekød for at øge konkurrencen på det danske marked.
- Det har løftet salget meget, siden vi lagde hakket oksekød ind under Änglamark-mærket, og vi følte, at tiden var moden til at forsøge at skabe mere konkurrence, siger kategorigruppechef for kød, Esben Meier og vurderer, at den øgede konkurrence på markedet for hakket oksekød vil bidrage til at udvikle økologien, skabe øget innovation og mere effektive produktioner.
- For os handler det ikke kun om pris. Vi skal også være med til at sikre en udvikling, som tilgodeser ønskerne hos vores kunder, siger han.
Friland finder nye veje
Hos Friland, der siden 1990’erne har været fast leverandør af økologisk kød til Coops butikker, ærgrer det kontorchef Randi Kok, at det ikke har været muligt at forhandle sig frem til en ny aftale med Coop.
- Vi har masser af oksekød, men vi har vidst, at vi ville blive meldt ud af Coop siden før jul, så vi har rettet blikket mod eksportmarkedet, og vi har fundet afsætning for en del af kødet, siger Randi Kok.
Hun oplyser samtidig, at den nye situation kan ende med at påvirke afregningsprisen til landmanden.
- Det er svære tider hos vores kunder. Det kan vi mærke i form af et større pres på prisen, men vi håber, at Coop vender tilbage, siger Randi Kok.