Danmarks største morgenmadsproducent i milliontab
Den danske fødevarevirksomhed Crispy Food, der laver morgenmadsprodukter i Nakskov og Gørlev, fik økonomiske hug i 2020.
Det viser det årsregnskab, som virksomheden netop har offentliggjort.
Efter flere år med høj indtjening kom Crispy Food ud af 2020 med et underskud efter skat på 8,8 mio. kr. Året før var der et overskud på 10 mio. kr.
Ledelsen kalder resultatet for 2020 utilfredsstillende og peger på flere årsager til, at Crispy Food satte penge til.
For det første har coronakrisen gjort ondt.
- Væsentlige dele af omsætningen i Crispy Food A/ S vedrører eksport samt produktion af Top Cups til on-the-go markedet. Disse produktsegmenter har som følge af Covid-19 restriktioner med nedsat rejseaktivitet og periodiske samfundsmæssig nedlukning været særdeles hårdt ramt og har medført stor resultatpåvirkning i 2020, skriver ledelsen i regnskabet.
Købte ikonisk varemærke
For det andet har fusionen med Nakskov Mill Foods været en bekostelig affære. Fusionen trådte i kraft den 1. januar 2020, og den har ifølge ledelsen medført ”ekstraordinære driftsførte omkostninger med en væsentlig påvirkning af årets resultat,” lyder det.
Crispy Food omsatte sidste år for 290 mio. kr. mod 159 mio. kr. året før. Selskabet står bl.a. bag et af Danmarks mest ikoniske brands, Ota Solgryn, som man købte fra PepsiCo tilbage i 2019.
Crispy Food beskæftiger 150 ansatte og havde ved udgangen af seneste regnskabsår en bogført egenkapital på 76 mio. kr. Forventningen til 2021 er broget, da coronapandemien fortsat påvirker omsætningen negativt.
- Selskabets resultat for 2021 kan således blive påvirket af krisen, men selskabets ledelse følger udviklingen nøje med henblik på at minimere effekterne af krisen. For regnskabsåret 2021 forventes et positivt resultat, lyder det.