Ny teknologi redder to af tre avokadoer fra skraldespanden
Madspildsteknologien Apeel er en succes. Så klar er konklusionen efter en langvarig test i Salling Groups butikker.
Plantebelægningen har næsten fordoblet levetiden på avokadoer, og i samme periode er madspildet på selvsamme frugt reduceret med 66% sammenlignet med året før.
Det skriver Salling Group i en pressemeddelelse efter et års forsøg med Apeel-teknologien.
Fakta: Apeel
- Apeel er en amerikansk virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
- Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt.
- Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
- Salling Group har – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa testet teknologien. Helt konkret med start i føtex og Bilka.
Glade og overraskede
- Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overrasket. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.
Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid.
Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.
Levetiden skal forlænges på flere fødevarer
Avokadoerne blev det første testprodukt og er nu en fast del af sortimentet i Bilka og føtex. Og efter den store succes er Salling Group nu klar til at bruge teknologien på endnu mere frugt og grønt.
- Vi kan ganske enkelt se, at teknologien virker. Stadig flere og flere avokadoer ryger i indkøbskurven, og langt færre ender i skraldespanden. Kunderne er også glade, for det hører efterhånden til sjældenhederne, at man får en dårlig avokado med hjem. Det gør på alle måder en positiv forskel. Derfor er det også helt naturligt, at vi nu gør klar til at udbrede teknologien til endnu mere frugt og grønt, fortsætter Stephan Bruhn.