Trods vækst: Cocio ramt af corona-nedlukning
Flere måneders corona-relateret nedlukning resulterede både i færre besøg på landets tankstationer samt en nedgang i grænsehandlen. Og det er blandt de primære årsager til, at Cocios salg af chokolademælk på det danske marked ikke for alvor rykkede i 2020.
Det fortæller Rasmus Malmbak Kjeldsen – der har været chef for de mælkebaserede drikkevarer i Arla siden foråret 2020 – i et interview med Finans.
Til gengæld voksede salget i både Sverige og England, så Cocio Chokolademælk A/S i regnskabsåret 2020 kunne notere sig for en fremgang i bruttofortjenesten fra 70 til 77 mio. kroner, mens resultatet før skat også levede op til den forventede udmelding mellem 20 og 30 mio. kroner.
Offensiv i jubilæumsår
Ifølge Cocio-direktøren ser man nu tegn på, at salget stiger. Og Esbjerg-virksomheden er da også klar til en sommeroffensiv, som skal markere, at det er 70 år siden, at Anker og Ella Pallesen grundlagde virksomheden.
- Vi skal være der, hvor danskerne er. Både synligt og med tilbud. Vi fylder også 70 år i år, og det kommer vi til at markere med kampagner og ved at være synlige, siger Rasmus Malmbak Kjeldsen til Finans.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 77 | 70 |
Resultat af primær drift | 29 | 26 |
Resultat før skat | 29 | 26 |
Årets resultat | 24 | 20 |
Egenkapital | 82 | 103 |
Antal ansatte | 52 | 52 |
Balancesum | ||
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020. |