Scandic Foods overskud næsten halveret
Scandic Food, der producerer blandt andet marmelade og dressing, omsatte sidste år for langt mere end i 2019, men måtte notere sig et resultat, der næsten blev halveret:
Overskuddet gik fra 26,5 til 13,9 millioner kroner før skat, mens omsætningen steg fra 516 til 644 millioner kroner.
Det viser det netop offentliggjorte regnskab for Scandic Food, der indgår i Good Food Group-koncernen.
Stigningen i nettoomsætning ligger primært på eksportmarkedet og på detailmarkedet i Danmark, nævner ledelsen i sine regnskabskommentarer. Scandic Food eksporterer til 70 lande.
- Såvel hjemme- som eksportmarkedet er fortsat præget af hård priskonkurrence og yderst vanskelige konkurrencevilkår, skriver ledelsen med direktør Lillie Li Valeur i spidsen. Hun blev ansat i marts sidste år.
Covid-19 udbruddet i foråret 2020 har haft en negativ indvirkning på foodservice og business to business-markedet, hvilker dog er kompenseret med det højere salg til detailmarkedet i såvel Danmark som på eksportmarkedet.
Flere ansatte
- Resultatet er negativt påvirket af omstruktureringsomkostninger, som for året har betydet øgede omkostninger til nedskrivning på lagre og kundetilgodehavender, samt ekstra omkostninger til personale.
- Personaleomkostninger er ydermere negativt påvirket af beslutningen om at styrke
organisationen i såvel produktion som den kommercielle del af organisationen, med henblik på den fremtidige vækststrategi, skriver ledelsen også.
Ifølge regnskabet er det gennemsnitlige antal fuldtidsansatte i 2020 steget fra 224 til 230.
Scandic Food står bag varemærker som Svansø og Vendelbo. Ud over marmelade og dressing sælger Vejle-virksomheden blandt andet honning, vegetabilsk fløde, saucer og condiments til grossister og handelskæder. Selskabet producerer selv de fleste af produkterne.