Royal Greenland er blevet bedre til at sælge
Trods en gæld på næsten 2 mia. kr. er optimismen tilbage hos Royal Greenland, som især holder fokus på de attraktive markeder.
Regnskabet for 2010/11 var således det bedste i fem år, og ved at følge strategiplanen Naleraq (”pejlemærke”) 2013, er forventningen fortsat vækst.
Strategiplanen Naleraq deler groft sagt Royal Greenland op i to forretningsområder: Den nordatlantiske, som skal skabe værdi på baggrund af begrænsede fiskeressourcer, og den europæiske, hvor tyske og polske fabrikker konkurrerer på et hårdt volumenmarked med små marginer.
- Vi er blevet markant bedre til at sælge, især fordi vi allokerer vores varer til de markedet, der vil betale bedst for dem, siger direktøren til Børsen.
Det betyder, at fokus er fjernet fra eksempelvis Storbritannien, hvor villigheden til at betale mere for rejer er langt mindre end i eksempelvis Japan.
Løber ikke rundt med flag
Selv om Royal Greenlands gæld udgør størstedelen af gælden i det grønlandske selvstyre, mener Mikael Thinghuus, at forholdet til politikerne er godt og mere professionaliseret.
Men gælden er også med til at forpligte Royal Greenland som virksomhed.
- Jeg løber ikke rundt med flag i gaderne, men når vi har opfyldt vores finansielle mål i 2013, har vi vist, at vi er en virksomhed i fremgang, der kan begynde at tage nogle flere initiativer, siger han.