23948sdkhjf

Arla og Salling siger nej tak til udvidelse: - Tænk nyt

Debatten om en udvidelse af landets største containerhavn, Aarhus Havn, buldrer fortsat i Smilets By. 

Sidste år blev etableringen af Marselis Tunnellen, der skal sikre bedre trafikale forhold mod havnen, vedtaget, men havneudvidelsen er altså stadig sat under lup. 

Nu melder der sig dog modstand fra en - måske - uventet kant. I et høringssvar med Per Bank, CEO i Salling Group, og Peder Tuborg, CEO i Arla Foods, som afsendere siger begge direktører "nej tak" til havneudvidelsen. 

Begge koncerner har hovedsæde i Aarhus-området, og netop derfor kan det måske overraske, at Per Bank og Peder Tuborgh på den måde er afvisende. Men for dem handler det ikke om at være "for eller imod udvikling".

- Debatten om udvidelse af Aarhus Havn bør ikke være for eller imod udvikling, hvor man som borger og erhvervsdrivende i byen enten står i den ene eller den anden grøft. I stedet skal der arbejdes på en ny løsning til glæde for byen, borgerne og erhvervslivet.

Skal tiltrække medarbejdere

Ifølge kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen fra Salling Group får koncernen også bragt varer ind via skibe ligesom ad andre veje. Det fortæller han til Århus Stiftstidende.

- Det gør Arla også. Men det er ikke afgørende. Det afgørende er, at hvis havnen har behov for at vokse, må den finde andre løsninger end at bygge ud i bugten. Det er helt unikt i Aarhus, at man har den tætte sammenhæng mellem by og vand. Og det skal ikke være for vores skyld, at man laver udvidelsen, forklarer kommunikationsdirektøren.

De ønsker dog ikke yderligere udvidelse af området, da det vil "ødelægge den fine sammenhæng mellem by, skov og hav, der er unik for Aarhus", lyder det i høringssvaret.

- Det er vigtigt for erhvervslivet at kunne eksportere og modtage varer – men det er lige så vigtigt, at kunne tiltrække dygtige medarbejdere. Og et af de største aktiver, når det gælder tiltrækning af nye medarbejdere, er Aarhus’ nærhed til både skov og vand, som derfor er en kvalitet vi som virksomheder ønsker at fastholde til gavn for vores arbejdspladser og engagement i byen i øvrigt, skriver direktørerne.

Aktiviteter væk fra havnen

I høringssvaret afvises det dog ikke, at der kan være yderligere behov for plads. Men det skal altså ikke være Aarhus Havn, der befinder sig tæt på bymidten og flere populære naturområder. 

- Når der er behov for større arealer til en voksende containeraktivitet, må der søges kompromiser og tænkes nyt for at finde plads. Andre aktiviteter og oplagringspladser må måske flytte fra Aarhus Havn til andre områder i Businessregion Aarhus, så havnen i højere grad fokuserer på absolut havnerelaterede aktiviteter.

- Samtidig er der muligheder for at udnytte arealer på land langs E45, i industriområder syd for centrum og der kan samarbejdes med Grenå Havn, fortsættes der i høringssvaret. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126