23948sdkhjf

Fødevarebranchen roser regeringen efter droppet kørselsafgift

1.100 arbejdspladser reddet: Tican Slagteri, Fynbo Foods og Thise Mejeri er blandt de virksomheder, der glæder sig over, at kørselsafgiften på lastbiltransport nu er lagt i graven.
Det danske erhvervsliv står til at redde 1.100 arbejdspladser samt eksport for 1 mia. kr., efter regeringen har besluttet at skrinlægge planerne om at indføre en kørselsafgift på lastbiltransporter.

Det viser beregninger fra Landbrug & Fødevarer, og nyheden vækker glæde derfor berettiget glæde flere steder i fødevarebranchen.

Richard Fynbo, formand for DI Vendsyssel og adm. direktør i Fynbo Foods, siger:

- Kørselsafgifterne for lastbiler ville have været stærkt skadelige for vores virksomheder, og der er ingen tvivl om, at de ville have haft en uheldig slagside. Hvis afgifterne var blevet ført ud i livet, ville de nemlig især have belastet virksomheder i yderområderne.

- Nu slipper den danske transportbranche for at skulle sende en ekstraregning videre til virksomhederne, som undgår ekstraomkostninger på knap tre mia. kroner. Derfor glæder det mig, at regeringen nu har taget forslaget af bordet.

Adm. direktør i Tican Slagteri, Ove Thejls, siger til Food Supply:

- Det er en god dag. Jeg er lykkelig for, at kørselsafgiften nu er taget af bordet. Den ville medføre en alvorlig forringelse af konkurrenceevnen, og den ville ramme skævt i Danmark, hvor en virksomhed som Tican allerede er belastet af lange transportafstande i forhold til konkurrenterne. Det er glædeligt, at politikerne har lyttet til de konkrete cases, der har været fremme vedrørende afgiftens skadelige konsekvenser for virksomheder – for Ticans vedkommende en yderligere omkostningsbelastning på cirka 6,3 mio. kr. i værste fald.

Hos Thise Mejeri siger mejerichef Poul Pedersen til Food Supply:

- Nyheden om at regeringen vælger at droppe kørselsafgiften er meget glædelig, da en eventuel indførelse heraf som bekendt ville medføre endog meget store og svært virksomhedsfordøjelige omkostninger for transporttunge virksomheder som Thise Mejeri. Jeg er derfor regeringspolitikerne på Christiansborg taknemmelige for, at de har lyttet til bl.a. vores kritiske indstilling til forslaget og efterfølgende klart at aflyse den. Det er godt, når der handles klogt og trods alt relativt hurtigt og herved hindre yderligere bekymringer om ukonkurrencedygtighed og heraf følgende trælse konsekvenser.

Også hos Landbrug & Fødevarer, der altså står bag denne artikels indledende beregninger, har man modtaget nyheden om, at kørselsafgiften skrinlægges, positivt.

- Det ville have været ren gift for konkurrenceevnen, hvis Danmark havde valgt at hæve transportafgifterne så dramatisk, som der var lagt op til. Det ville koste job og eksport – og derfor er det særdeles glædeligt og præcis den medicin, Danmark behøver i den nuværende økonomiske krise, at afgiften på transport afskaffes, siger administrerende direktør Søren Gade.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109