23948sdkhjf

Dagrofa presset i 2012

Dagrofa realiserede i 2012 et lille fald i driftsindtjeningen i et vanskeligt marked. En række tiltag skal øge indtjeningen i 2013 og skabe bedre vilkår for supermarkeder og købmænd.
Dagligvarekoncernen Dagrofa aps fik i 2012 en omsætning på DKK 20,8 mia. Omsætningen faldt 3,5 % i et marked, der var præget af hård priskonkurrence, stagnerende forbrug, forbrugervandring fra supermarkeder til discountbutikker samt pres på både HORECA- og kioskmarkederne.

Under vanskelige vilkår realiserede Dagrofa et mindre fald i driftsindtjeningen (EBITDA), der blev DKK 332 mio. mod DKK 344 mio. i 2011. Udgifter til KIWI minipris’ ekspansion og en vanskelig drift i SuperBest-supermarkederne medførte reduceret indtjening i Dagrofas detailaktiviteter, mens Dagrofas andre forretningsområder øgede indtjeningen.

Årets investeringer beløb sig til DKK 617 mio. Den største investering var etableringen af Grønlands første indkøbscenter i Nuuk. Desuden etablerede Dagrofa et helt nyt SuperBest-supermarked i Karlslunde, moderniserede Dagrofas lager- og kølefaciliteter i Danmark og købte 4 SuperBest-supermarkeder, en række SPAR-butikker samt kødforædlingsvirksomheden Sørwi.

- Vores iværksatte forbedringer og investeringer begynder at få effekt og er nødvendige at foretage i et svært marked. Vi er godt rustet til den fremtid, vi sammen med købmændene lægger til rette i denne tid, siger koncernchef Henrik Gundelach, Dagrofa.

Forretningsområderne i 2012
Dagrofas danske detailkæder havde samlet en fremgang i salget på 3 %. Omsætningen i discountkæden KIWI minipris steg 12 % efter åbningen af 9 nye butikker og en styrkelse af markedsføringen. KIWI minipris har nu 85 butikker og vinder fortsat markedsandele. Modsat faldt omsætningen i de Dagrofa-ejede SuperBest-supermarkeder med 2 %, mens dagligvarehandlen generelt skønnes at være gået 1,5 % tilbage, uden discount. Dagrofa ejer nu 48 SuperBest-butikker.

Grønlands førende detailkæde Pisiffik øgede omsætningen med 4 %. Pisiffik åbnede bl.a. Grønlands største supermarked og fortsatte moderniseringerne af sine 35 butikker.

FoodService Danmark havde samlet en vækst på 8 %. Med en pæn stigning i omsætningen på 20 % vandt Catering Engros igen markedsandele blandt kantiner, hoteller, restauranter og cafeer. Dagrofa S-Engros havde en vækst på 2 % i salget i sine 29 cash & carry-butikker, der har kiosker, fast food-restauranter og cafeer som de væsentligste kunder.

Grossistvirksomheden SuperGros var påvirket af forbrugernes vandring fra supermarkeder til discount, og omsætningen faldt med 7 %. SuperGros fortsatte indsatsen med at udvikle private label-produkter til SuperBest, SPAR og KIWI kæderne, og disse produkter havde stor fremgang i butikkerne. Samtidig gennemførte SuperGros en række optimeringer af indkøb, logistik og IT.

Dagrofas ejerforhold
Den 21. januar 2013 indgik NorgesGruppen ASA en betinget aftale om køb af Skandinavisk Holding A/S’ ejerandel på 55 % i Dagrofa, og samtidig indgik NorgesGruppen og KFI erhvervsdrivende fond aftaler om det fremtidige ejerskab i Dagrofa. Aftalerne er betinget af, at SPAR- og SuperBest-købmændene indtræder som medejere i Dagrofa, ligesom aftalerne skal godkendes af myndighederne. De endelige aftaler ventes at kunne gennemføres i foråret 2013 og vil gøre det muligt at skabe en tidssvarende og effektiv struktur i den frie købmandssektor.

Forventninger til 2013
Også i 2013 ventes intens konkurrence både på dagligvaremarkedet, hvor discountsegmentet vil tage yderligere markedsandele, og på markedet for foodservice. Dagrofa forventer på den baggrund en omsætning på niveau med 2012, mens driftsindtjeningen (EBITDA) ventes at stige som følge af drifts- og omkostningsoptimeringer, der enten er gennemført i 2012 eller gennemføres i 2013, og som både vil styrke Dagrofa og butikkerne i kæderne SPAR, SuperBest og KIWI minipris.

Indkøb samordnes for at opnå bedre priser og højere effektivitet i kategoriorganisationer og logistik. Samtidig relanceres SuperBest i et nyt og skarpt koncept med ca. 90 sortimentsdrevne kvalitetssupermarkeder, heraf 29 Dagrofa-ejede. Andre 100 butikker, heraf 15 Dagrofa-ejede, samles i EUROSPAR, der profileres som det førende danske lavprissupermarked. Dagrofas øvrige fire SuperBest-butikker omprofileres til henholdsvis KIWI og SUPER SPAR.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156