23948sdkhjf

Stauning Whisky satte rekord på både omsætning og underskud

Danmarks største destilleri, Stauning Whisky, satte sidste år ny omsætningrekord - men tabte alligevel langt mere end før set. Underskuddet blev på 17 millioner kroner, hvor der året før var godt syv millioner i minus.

Det oplyser destilleriet i en pressemeddelelse.

Stauning Whisky oplyser ikke sin omsætning, men nøjes med at fortælle, at salget steg med 40 procent i forhold til 2021.

Og selv om "stigende råvarepriser og forsyningsudfordringer" kostede på bundlinjen, erklærer medstifter og direktør Lasse Vesterby sig glad for resultatet.

- Jeg tror, at de fleste i vores branche ville være lykkelige over at komme så tæt på målet. Der var ingen, der kunne forudsige de voldsomme omvæltninger med krig, inflation og prisstigninger, da vi lagde budgetterne for godt halvandet år siden. Det er ikke tilfredsstillende at misse sine mål, men under omstændighederne har vi klaret os godt - også i forhold til resten af markedet, fastslår Lasse Vesterby i pressemeddelelsen.

Han peger på, at destilleriet har investeret markant i flere folk til salg og markedsføring.

- Nøglen er at øge efterspørgslen

 Lasse Vesterby ser nu frem mod endnu et år med vækst, hvor Stauning Whisky vil åbne nye markeder og støt øge efterspørgslen på dansk kvalitetswhisky.

- Vores produktion er rigtig stærk, og vores flasker vinder priser i hele verden - senest som de første danskere, der vinder en af de store priser ved World Whiskies Award. Vores vigtigste opgave er at øge efterspørgslen og komme ind på nye markeder. Derfor ansætter vi "ahead of the curve" for at sikre fortsat vækst - og med særligt fokus på salg og markedsføring i udlandet, fortæller Lasse Vesterby.

Forsyningskrisen ramte sidste år også i Stauning, da destilleriets karakteristiske sorte flasker ikke kunne leveres fra den franske producent. Destilleriet manglede næsten 40.000 flasker, hvilket er "en betydelig del af det årlige salg". 

Det tvang vestjydernw til at lave et helt nyt koncept med klare flasker, som kunderne selv skal udsmykke med guldtusch og klistermærker.

- Det koster noget at sadle om og finde nye løsninger. Heldigvis er der blevet taget rigtig godt imod de nye flasker. Vi bryster os jo af at være nysgerrige i vores tilgang - ikke kun med whiskyen, men i alle led af forretningen - så det er jeg også rigtig stolt over, siger Lasse Vesterby.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065