23948sdkhjf

Økologisk eksports væksteventyr taber fart

Det vil fortsat gå fremad, men ikke men den rasende fart, man så for et par år siden. Sådan kan sammenfatte udviklingen for den danske eksport af økologi ud fra Økologisk Landsforenings markedsrapport for 2023.

Da tallene for sidste års eksport endnu ikke er klar, er rapporten baseret på tal fra 2021. Dengang steg eksporten af danske økologiske varer med 17 procent i forhold til 2020 – hvor coronapandemien begyndte – svarende til en omsætning på 3,3 milliarder kroner med 2,8 milliarder året før.

Selv om Dennis Hvam, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, forventer fortsat vækst, råder han til at skrue forventningerne ned. Det skyldes global usikkerhed og turbulens. Således har inflationen, energikrisen og krigen i Europa ført til en opbremsning på de vestlige markeder. 

Ikke mindst når det handler om dansk økologis største aftager, Tyskland, der alene tegnede sig for 33 pct. af eksportstigningen i 2021. Sidst i 2022 forlød det, at den tyske økonomi var skrumpet med 0,2 procent, og nu forventer man at se en teknisk recession, når første kvartal for i år er klar.

- Når vores største marked er i knæ, kan det selvfølgelig mærkes hos danske virksomheder. Men vi hæfter os ved, at eksperterne forudser, at den økonomiske vækst i Tyskland vender roligt tilbage i slutningen af 2023, lyder det fra Dennis Hvam.

På den baggrund forventer Økologisk Landsforening en fremgang på 5 procent i sidste års økologiske eksport og 10 pct. i 2023, hvor eksporten vil blive på 3,7 milliarder kroner.

Dykker man ned i tallene for den økologiske eksport, steg værdien af økologisk kød og kødvarer med 43 pct. fra 366 mio. kr. i 2020 til 525 mio. kr. i 2021. Det svarer til en tredjedel af den samlede eksportstigning. Eks[1]porten af andre næringsmidler (modermælkserstatning m.m.) voksede 32 pct. fra 318 mio. kr. i 2020 til 412 mio. kr. i 2021. Mejeriprodukter og æg steg 6 pct. og var fortsat den største varegruppe i eksporten af økologiske varer med 1,1 mia. kr. i 2021.

Hos Thise Mejeri melder salgs- og marketingdirektør Petter Aagesen om status quo for volumen i de første seks måneder af 2023 i forhold til første halvår af 2022.
- Og ser man i forhold til sidste halvår af 2022, har vi faktisk set et løft, siger han til Fødevarewatch.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078