23948sdkhjf

Mejerigigants topchef forventer øget salg af mærkevarer

Bedre tider for dyrere mærkevarer venter forude. Det mener Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh. Over for Børsen regner han nu med at se et mindre fald i salget i 2023 af Arla, Lurpak, Castello og andre af mejeriets brandede produkter, end han gjorde for et halvt år siden.

Dengang forventede Arla et dyk i dette års salg på 1,5-3,5 procent i forhold til 2022, men nu er prognosen justeret ned til et minus på 1-2 procent.

Optimismen skyldes, at forbrugerne efter at have købt billigere varer såsom private label-produkter på grund af økonomisk usikkerhed vil begynde at købe flere mærkevarer end tidligere forventet.

- Vi er her hen over sommeren begyndt at kunne se en bedring. Der er tegn på, at markedet efter prisfald er ved at finde en balance, siger Peder Tuborgh til avisen.

Om det holder stik, skal de kommende måneders salg af mærkevarer vise, tilføjer han. Arla præsenterede i går et halvårsregnskab med et nettoresultat på cirka 765 millioner kroner. Det er 1,5 procent af omsætningen og dermed halvt så meget som året før, hvor overskuddet lød på 3,0 procent af omsætningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062