23948sdkhjf

Fødevarestyrelsens rejsehold fandt flere fødevareselskabers markedsføring problematisk

I foråret igangsatte Europol og Interpol en efterforskning i EU i geografiske betegnelser på fødevarer i 26 lande.

Ved 45 kontroller blev 19 danske selskaber taget for ”for frisk markedsføring”.

Det skriver FødevareWatch, der har fået i en aktindsigt, der afslører hvilke fund Fødevarestyrelsens rejseholds gjorde i forbindelse med Operation Opson, som efterforskningen blev kaldt.

I Danmark efterforskede Fødevarestyrelsens rejsehold en lang række danske virksomheder baseret på deres handel med vin, oste og kød.

Ifølge chefen for rejseholdet, Michael Rosenmark, har nogle virksomheder brugt betegnelser om for eksempel ”hård ost” som værende ”parmesan-agtig”, skriver FødevareWatch.

- Forbrugerne vil typisk købe nogle produkter, der er billigere. Hvis en virksomhed så markedsfører dem som værende ”noget agtigt” til en lidt bedre pris, så kan det medføre profit. Men lovgivningen er meget klar på dette område, og man må ikke lave disse sammenligninger af fødevarer, siger Michael Rosenmark til mediet.

Hvis en betegnelse er beskyttet, betyder det, at den kun må bruges på fødevarer eller landbrugsprodukter, der stammer fra - eller er produceret i - et nærmere defineret område, eller på produkter, der er fremstillet ved hjælp af traditionelle råvarer og/eller forarbejdningsmetoder, lyder reglerne ifølge Fødevarestyrelsen.​

Eksempelvis må betegnelsen “Aceto Balsam​ico di Modena” kun bruges på balsamicoeddike, der er fremstillet ved en fastlagt produktionsmetode, ligesom produktionen skal foregå i Modena- og Reggio Emilia-provinserne i Italien.  Det er forbudt at bruge betegnelsen på andre produkter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078