23948sdkhjf

Vagthund håber på klar dom i klimaretssag

Der er brug for klare retningslinjer for, hvor langt virksomheder må gå i deres markedsføring af grønne tiltag, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk

Der bliver skrevet historie, når Vestre Landsret 6. februar næste år kommer med sin afgørelse i sagen mod Danish Crown.

Til den tid vil det vise sig, om kødkoncernen gik over stregen, da man i en reklamekampagne i 2020 brugte udsagnene "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" og "Klimakontrolleret".

Hos Forbrugerrådet Tænk, der er trådt ind i sagen på sagsøgernes side, er der forventning om en dom, som vil give tiltrængte retningslinjer på området.

- Det er en vigtig, principiel retssag, hvor der er meget på spil.

- Vildledende grøn markedsføring er inden for de seneste år blevet et stort problem, sagde seniorjurist Marie Frank-Nielsen onsdag i landsretten i Viborg.

Forbrugerrådet Tænk mener ligesom sagsøgerne, at Danish Crown i strid med realiteterne har fremstillet svinekød som værende klimavenligt.

Marie Frank-Nielsen påpeger, at Danish Crown ikke kan bevise, at netop deres svinekød er mindre klimabelastende end svinekød fra andre producenter.

Forbrugervagthunden mener også, at Danish Crown med mærkatet "Klimakontrolleret" har givet forbrugerne indtryk af, at produktet er underlagt en kvalitetskontrol, som giver produktet særlige, forbedrede egenskaber.

Det har Danish Crown heller ikke kunnet dokumentere er tilfældet, lød det fra Marie Frank-Nielsen.

Hun mener, at såkaldt greenwashing, hvor et produkt fremstilles som værende mere grønt, end det reelt er, er et stigende problem.

Forbrugerombudsmanden modtog sidste år rekordmange anmeldelser om greenwashing.

126 sager blev det til mod 16 i 2019.

Problemet er ifølge juristen, at mange forbrugere bliver resistente og mister tilliden til den måde, virksomheder markedsfører sig på.

Hun håber, at der med sagen kan blive skabt klarhed over, hvor langt virksomhederne må gå, når det gælder kommunikation om grønne tiltag.

- Det gavner ikke forbrugerne, at det er umuligt at blive klog på, hvad der er rigtigt og forkert. Forbrugerne skal vejledes, ikke vildledes.

Mens Forbrugerrådet Tænk støtter sagsøgerne, støtter Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri Danish Crown.

/ritzau/

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062