Klumme: Et lille mærke kan redde menneskeliv
Hvis danske fødevareproducenter begynder at reducere saltindholdet og mærke emballagen med det, vil mange liv kunne reddes. Det skriver Trine Mørk, der på Aarhus Universitet netop har færdiggjort en ph.d. om forbrugeradfærd med fokus på mærkning af saltreducerede fødevarer, i denne klumme
Mellem 1,1 og 2,2 millioner mennesker dør på verdensplan af årsager, der kan relateres direkte til et saltindtag, som ligger over den anbefalede mængde på 5 gram pr. dag.
Industrien frygter, at reduktion af salt i produkter vil påvirke salget negativt, men igennem min ph.d. kom jeg frem til, at trods forbrugernes uvilje mod at skære ned på indtagelse af salt, indikerer forbrugerne, at de er meget villige til at købe salt-reducerede produkter. Dette kan betyde, at løsningen på overforbrug af salt kan være at ændre udbuddet snarere end efterspørgslen.
I UK har de fra 2003 til 2011 reduceret det daglige saltindtag med 15 %. Den reduktion har betydet en årlig besparelse i sundhedssystemet på cirka 1.5 milliarder pund.
I studierne blev det undersøgt, om et reduceret saltindhold bør fremhæves på emballagen ved hjælp af et saltmærke for at understrege den sundhedsmæssige fordel, eller om man skal man undlade at kommunikere det lavere saltindhold for at hindre, at forbrugere udleder, at produktet smager af mindre og dermed vælger produktet fra.
Det overordnede mål med forskningen var at afdække, hvorvidt forbrugere accepterer saltreducerede produkter, og om forbrugerne vil vælge de saltreducerede produkter, hvis de let kan identificere dem ved hjælp af et specielt designet saltmærke på produktet.
Forskningen fandt, at forbrugerne er pragmatiske med hensyn til at prøve saltreducerede fødevareprodukter, og at smagsforventningen for de fleste produkters vedkommende ikke påvirkes af det saltmærke, der er testet.
Forbrugerne fortæller at de er villige til at købe et bredt udsnit af saltreducerede produkter, selv om de ikke mener, at de har behov for at nedsætte deres eget saltindtag. Forbrugerne siger at hvis saltreducerede produkter er tilgængelige, vil de gerne prøve dem.
Måske størst potentiale for usunde produkter
Forskningen viser, at en mærkning som ”Reduceret salt” ikke er den bedste form for mærkning. Der blev også testet et hypotetisk mærke, som indeholdt en anbefaling fra en myndighed; ”Følger Fødevarestyrelsens vejledende saltmål”.
Saltmærket har et potentiale for at flytte noget af salget fra produkterne med et saltindhold over den anbefalede mængde til de saltreducerede produkter. Muligvis med det største potentiale for de mest usunde produkter.
Når man udarbejder kampagner på folkesundhedsområdet, træffer beslutninger i professionelle partnerskaber eller når man beslutter sig for strategier i industrien, bør man skele til disse indsigter.
Forbrugerne udtrykker en høj grad af villighed til at købe saltreducerede produkter, hvis de er tilgængelige. Og det er uagtet om de ellers mener, at de har behov for eller lyst til at nedsætte deres saltindtag. Med den viden in mente bør sundhedsmyndigheder og industri således overveje initiativer som her skitseret, da der også er menneskeliv at spare her i Danmark.
Ønsker man mere information, kan Trine Mørk kontaktes via en besked på hendes LinkedIn-profil:
https://www.linkedin.com/in/trine-m&osla...